En tid tillbaka

Första helgen Elias kom hem igen var lite jobbig. Jag gick på tå.
Men ändå gick den hyfsad ok.
 
Sen var han hos C igen sön-Ons. 
Och lång helgen hemma gick kanon.
 
Elias och C hade kommit överräns om att Elias skulle sova över Mån-Tis veckan efter för att fira hennes son på morgonen.
Och veckan hemma har gått jätte bra. Lugna och fina dagar. Eftermiddagarna har var lite svajiga men ändå lugna. 
 
De ända vi har gjort skillnad på är att vi tagit bort allt socker.
När man väljer att ta bort socker, så ser man hur mycket socker man får i sig i de dagliga. De är inte bara godis.
yoghurt, flingor, juice, saft, bröd osv osv.
 
Skolan däremot har inte så mycket koll. Skrev till Elias lärare att vi tagit bort sockret på honom och bad om att han inte skulle få socker på skolan/ fritids heller.
Fick som svar att dem inte använder sockrade produkter där. Dagen efter kommer Elias hem och sa att han tog bara lite lingonsylt till maten, för han sa att de var så mycket socker i.
Då undrar jag om läraren vet hur mycket socker de är i lingonsylt? För de fanns ju inga sockrade produkter!
 
Jag ska nog ringa ändå och få detta kostintyget och lämna in.
 
Jag har försökt att hitta ersättningsprodukter till sockret. Typ stevia och baka annat liknande själv osv. 
Men så i Fredags när vi hade möte här hemma med INOM så sa C att om Elias hade vart glutenintolerant. Hade du då tagit bort gluten för alla?
Nä, de hade jag inte. Nä, ta då inte bort och hitta ersättningsprodukter till alla!
 
Elias är mycket väl medveten att han inte "tål" socker. De blir väldigt mycket spralligt i benen och han får svårt att lyssna. Han säger de även själv när man pratar med honom. Ska bara försöka få skolan att förstå också.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0