Soc

Mötet på soc är klart. Men kommer ev bli ett till pga att alla dokument inte kommit in i tid. Så utredningen var inte klar.
Men som dem ser de så är de inte avlastnings familj som vi behöver utan att en socialarbetare som ska komma hem till oss och se på rutiner och vad vi kan behöva för stöd mot Elias i hemmet. 

Visst kan de kanske vara bra, men just nu känner inte jag för att ha en främmande människa här hemma som ska säga åt mig vad jag ska och inte ska göra. Jag ska liksom snart föda barn och vi ska komma in i nya rutiner med bebis osv och de kommer ta tid och kraft bara de. Lära känna en helt ny individ. 

Sa de till handläggaren och de hade hon förståelse för. Så vi får se om några månader. 

Sen tyckte dem att jag drog ett för stort ansvar i hemmet. Och att Bosse borde vara hemma mer. Och visst, de kan jag hålla med om. Men jag vet också att se inte fungerar. Jag avskyr att han åker på Söndag och kommer hem på fredag. De gör jag. Hade önskat att han jobbade normalt. 

Hon berättade även om samtalet dem hade med Elias nere på dagis. 
Och herregud som Elias fantiserat ihop historier. Inte konstigt att jag inte litar ett dugg på honom här hemma. 

Han berättade för soc att Leya hade dött i en brand och åkt upp till månen. Och att jag och pappa hade sprungit ut när de brann för att rädda Leya. 
Undra vad han fått detta ifrån? För mig helt främmande för han har inte nämnt något av detta här hemma. 

Just nu är de mycket tankar som snurrar i huvudet. Jag vill ha hjälp. Men jag vill inte ha någon främmande i mitt hem. Är de någon dag jag vill "slappa" så vill jag kunna göra de utan att de finns främmande människor hemma hos mig. De kommer aldrig bli naturligt. 
Och dem skulle framförallt komma på helgen eftersom de är då de mesta utspelar sig. De är ju när hela familjen är samlad som rutinen inte är desamma eftersom de inte är något dagis osv. Lördagen är även den enda dagen som jag kan lämna över ansvaret på Bosse eftersom de är den enda hela dagen som han är hemma. 

Vi får se vad dem säger. Eftersom de är jag som ansökt om hjälp måste jag inte tacka ja till deras erbjudande. 
Hade just nu bara önskat att allt bara flöt på. Och att jag hade mer energi och tålamod. Hoppas de återkommer efter bebis är ute. För just nu är jag konstant trött och hängig. 


Kommentarer
Postat av: Ruina - fyra barn under tre år

Vad för "hjälp i hemmet" menar de att de skulle kunna hjälpa till med i så fall?

Svar: Dem menade hjälp med rutiner, hjälp att se Elias behov och hur vi ska lösa hans utbrott. De är ju liksom de vi jobbat med i ett par år och inte hittat något. Känns lite som att jobba med samma som vi redan gjort
Livet på Marsvägen

2013-12-05 @ 20:55:49
URL: http://ruina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0