Skörda

Idag hade pojkarna skördat potatis på dagis. Och dem fick med sig 4 stora potatisar hem när jag hämtade dem. Elias var jätte stolt över att ha gjort detta och sa till mig att han ville äta potatis till middagen, och de skulle vara dem potatisen från dagis som han tagit upp.

Och självklart blev de hans potatis. De blev potatismos med lite palsternacka och stekt korv till barnen. Ocv dem åt med god aptit.

Måste också tipsa er.
När jag har gjort potatismos har jag alltid "stompat" potatisen och sen haft i smör och mjölk. Och kört med elvispen. Men får aldrig bort klumparna. ( jag har inget emot klumpar i moset men jag vet att vissa har svårt för de )
Kikade på "mitt kök" i nyhets morgon i början på veckan där dem sa att man kunde använda en sil ( finns i olika storlekar ) och mosa potatisen igenom den med en sked. Och sen blanda smör och mjölk/ grädde för att få ett klumpfritt mos. "lyxmos" kallade han de.

Testade de idag och de gick smidigt, man ska jobba med potatisen medans den är varm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0