Förlossningsberättelse

Tänkte att jag skulle knåpa ihop en förlossningsberättelse för dem som är intresserade att läsa =) Men jag vet inte vart jag ska börja. När började förlossningen? Dagen då dem försökte sätta igång de? Eller när värkarna började?
Hmm, kan ju sammanfatta veckan lite

Måndag 23 April kl 11 var vi på Obstetriska mottagningen på Näl och pratade med en förlossningsläkare. Mycket trevlig läkare som förklarade hur dem skulle gå tillväga. Han ville sätta igång de redan samma dag, men dem hade fullt på förlossningen

Tisdag 24 April fick vi en tid kl 8 till förlossningen. Men 6.50 ringde dem om att de var fullt på förlossninen. Dem skulle ringa igen när de lättade.
kl 11 fick jag en ny tid och vi fick ett rum. Dem la en hormon gel kl 13 och gjorde en ctg kurva. Sen gick vi en promenad jag och Bosse runt sjukhuset osv. Tillbaka på förlossningen kl 18 och kl 19 undersökte dem mig. INGENTING hade hänt. Jag hade svaga pinvärkar ( värkar som inte gör att något går frammåt )
Kl 19.50 fick jag en till hormon gel. Och denna gången var pinvärkarna starkare. Så man hoppades ju på att någonting skulle hända.
Men kl 00.00 bestämde sig barnmorskan och läkaren sig för att avbryta behandlingen inför natten så att jag fick sova och hämta nya krafter. Fick värktabletter och bricanyl och en sömntablett.

Onsdag 25 April. När läkare undersökte mig på morgonen hade de inte hänt någonting sen vi var inne på Måndagen. Så han beslutade att skicka hem mig pga att de var fullt på förlossningen igen. Skulle komma tillbaka på Torsdagen

Torsdagen den 26 April ringde jag in till förlossningen 7.30 för att kolla om dem hade plats åt mig. Och de hade dem. Så vi satte oss i bilen och åkte in. kl 9 fick jag ett rum och dem gjorde en ctg kurva och läkaren undersökte. INGENTING hade hänt.
Men denna gången tyckte läkaren att vi skulle testa att sätta en ballong för att utplåna livmodertappen. Men fy satan, ALDRIG NÅGONSIN att någon får göra detta på mig igen om jag inte är sövd. ( Att föda barn är INGENTING jämnfört med denna smärtan ) Jag fick säga till henne att sluta, för de gick verkligen inte.
Men så blev de fullt på förlossningen igen, så jag blev flyttad till Antenatalen för fortsatt behandling.
Så jag fick en ny hormon gel fast en dubbel dos.
Ctg kurva igen och sen var de promenader som gällde. Röra sig så mycket de går för att få igång allt. Efter försöket av insättning av ballongen gjorde de så ont att kissa. De sved så tårarna sprutade varje gång. Urinvägsinfektion är små bagateller jämnfört med detta.

När kl var 18 var de dags för en ny undersökning. Och ingenting hade hänt. Trots alla pinvärkar jag hade haft under tiden, en lite annorlunda värk mot Tisdagen.
Läkaren ville först skicka hem mig igen. För att invänta att de kom igång av sig självt. Då brast de för mig. Alla hormoner bara sprutade och jag bara grinade.
Bosse pratade med läkaren om de där med att jag hade dåligt med fostervatten när jag väntade Liam. Och då sa hon att vi skulle göra ett ultraljud och kolla mängden.
Och de låg på gränsen, så hon vågade inte skicka hem mig. Vi planerade hur vi skulle fortsätta detta. Vi bestämde att inget mer skulle göras under kvällen, utan att jag skulle få sova och samla krafter. Och att på fredagen skulle vi sägga dropp och se om de hade någon framgång.

Gick ifrån läkaren vid 19 tiden. Fick 2 vad jag trode var pinvärkar på väg till rummet igen. Var på rummet och jag fick värkar lite då och då. Men kännde bara att jag ville att de skulle sluta så att jag kunde få vila mig lite så att man skulle orka med morgondagen. Jag andades mig igenom värkarna och de funkade bra. Kl 20 gick vi till matsalen för att jag skulle få lite kvällsfika. Men värkarna kom såpass tätt att jag knappt kom dit, Bosse fick fixa iordning lite. På vägen tillbaka kunde jag gå ca 4-5 steg och så kom en värk, fick stanna, andas. Gå igen. Så höll jag på.
Framme på rummet 20.35 sa jag till Bosse att åka och köpa mat, för de dröjer ju länge innan han skulle få någon mat annars. Han åkte till Mc Donalds.
Kl 20.45 kom värkarna med 3 min mellanrum, jag kunde inte äta, de gick inte ner. Ringde på barnmorskan och sa att jag måste ha någon smärtlindring för nu klarar jag inte att andas mig igenom värkarna längre. De gör så satans ont.
Hon skyndade sig till förlossningen för att prata med dem, dem hade rum lediga så jag skulle få komma in på ett rum och få andas lustgas och bli undersökt.

Smsade B att jag kommer vara på förlossningen så han fick leta upp mig där.

Kl 21.15 då dem undersökte mig var jag öppen 4-5cm. YES, de hade hänt saker. De var inga pinvärkar =) Jag bad om ryggbedövning. 21.30 kommer Bosse. Han sätter sig i dagrummet och äter klart sin mat. Men bm ropar på honom att han får komma nu om han ska hinna vara med =) Han slänger i sig maten och kommer.
Mina värkar kom då med 1 min mellanrum. Bm sätter en någ för att förbereda inför ryggbedövningen. Jag andas lustgas så de står härliga till.
Kl 22 undersöker hon igen för att se så de går frammåt så att jag kan få ryggbedövningen. Och ooops, jag var öppen 8-9 cm. Så dem sa att jag inte hinner med bedövningen.

Skit också, men jaja. Jag födde ju Liam med bara lustgas så de ska nog gå denna gången med.
22.15 kom krystvärkarna. Jag hann nästan inte ta bort lustgasen innan nästa kom. Så jag var rätt borta i huvudet. Men jag var med på allt dem sa, bara de att jag inte hade förmågan att svara dem.

22.39 gick vattnet och 22.40 var hon född.
De var några intensiva timmar. Men så skönt att hon kom ut, utan dropp osv. De skötte sig självt.

Eftervärkarna kom redan på förlossningen denna gången. Och fy bubblans  vilka värkar. De var så att jag fick andas lustgas den första timmen eller 1½. Innan värktabletterna satte fart. Dem sa de att de brukar bli värre för varje barn.

"LLilla" Leya Hedvig Azarina föddes 26 April kl 22.40 med sina 4440g och 53cm

Kommentarer
Postat av: Ruina - tre barn under två år

Det gick verkligen fort på slutet du!

Då blir det två Hedvigar i släkten om vi får en tös den här gången :-)

2012-04-30 @ 20:32:24
URL: http://ruina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0