Detta med mat

Hur gör ni om barnet vägrar äta de som bjuds?

Här hemma har vi ständiga diskussioner. Framförallt när de gäller frukost, mellanmål och kvällsmat.
Jag brukar ge 2 alternativ så får dem välja på dem. ( sånt jag vet att dem gillar ) men nästan varje gång så kommer Elias med ett 3dje alternativ. Men jag håller stenhårt på mina alternativ, för jag anser att de är jag som bestämmer. Men de slutar oftast i att Elias gapar och skriker åt mig att han SKA ha d han sagt. Vilket då resulterar i att han får hoppa över de målet.
När lär barn sig att kunna välja på

Kommer nog hedanefter bara ta fram ett alternativ och äts inte de så blir de inget.
Så tråkigt med ständiga diskussioner om allt.

Här sovs de förlite och humör därefter. Nu måste en förändring ske. Hoppas de blir till de bättre nu


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag gör en maträtt, som åtmindstonde har någon del jag vet att dom gillar. Äter dom det ändå inte/ inte blir mätta får dom en smörgås också. Jag var själv vääääldigt kräsen som liten och minns hur dåligt jag mådde när jag blev tvingad att äta sånt jag inte gillade. Till frukost, mellanmål och kvällsmat får dom själva säga vad dom vill ha, typ smörgås, rostat bröd, gröt eller youghurt.
I ditt fall, om du vet att det är mat han tycker om, så hade jag bara haft ett alternativ. Känns som att han bara vill ha ett tredje alternativ för att testa om han får bestämma!
Jag hade nog inte tagit strid vid varje mål, utan fokuserat på att middag ska vara det du bestämt.
Kram!

2013-02-26 @ 17:41:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0