Barnarbete?

Är de barnarbete om man ber barnen dammsuga? Alltså jag tvingar inte, jag frågar och barnet börjar direkt. Elias tycker om att hjälpa till både med att damma och dammsuga. Men samtidigt säger han att de är barnarbete. Vet inte vart han lärt sig detta med barnarbete. 

Jag tycker inte att hjälpa till hemma är barnarbete. Ju tidigare de får börja vara med och greja ju bättre. 
Här hemma hjälps alla barn ( med handledning av vuxen ) till att plocka upp på kvällen. Dammsugningen sköts mestadels av Elias, jag dammsuger efter som ett komplement. 

Barnen gillar att vara med, bara jag som inte alltid vill ha barnen med så därför städar jag oftast när barnen är på dagis. Men de är för att jag är lite för mycket inne i själva städningen och vill ha de på mitt sätt. 

Likaså med tvätten. Elias gillar att hjälps mig att plocka i och ur maskinen ( har en korg med ljus tvätt, en med mörk och en med röd ) som jag sorterar direkt den kommer till tvättstugan så han vet vad han ska lägga i osv. 
Men när de kommer till att hänga tvätten, får barnen inte vara med. Inte ens Bosse får hänga tvätten. 
Jag vill ha de på mitt sätt och jag kan inte ge mig på de. Jag kan ex inte ta på mig ett par strumpor som inte är urskakade innan de torkat, att få denna "knöl" vid tårna är hemsk.
Och att vika tvätten som inte är upphängd "riktigt" är omöjligt. 

Japp. Jag är pedant i mycket. Och de blir värre för varje barn. Många släpper på de när dem får barn. Jag är tvärt om. 
Mycket beror nog på att vi lever ganska inrutat.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Att hjälpa till hemma lär ansvar och regler och är bra för självförtroendet! Och en massa annat. Att inte få gå i skolan utan vara tvungen att jobba 12 h/dag i en fabrik är barnarbete. :P Finns säkert nåt program på ur.se som kan ge honom lite perspektiv på saken, om han envisas.

2013-10-28 @ 18:39:08
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: Trees, mamma i London

Elias kommer gora en tjej jatteglad i framtiden med den kunskapen ;)

2013-10-29 @ 00:38:32
URL: http://mangofisk.se/
Postat av: Diana laurila

Jag har en son på 14, dotter på 12 och en dotter på snart 1. De 2 äldsta har ett system hemma där de ska samla ihop 10streck innan lördag för att få veckopeng. De kan va att gå ut med sopor, duka, passa lillsyster, dammsuga, plocka ur diskmaskin osv. Funkar bra här hemma. De gnällde i början men nu flyter det på :)

2013-10-30 @ 20:18:01
URL: http://dianisen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0