Nya stolar

Igår Tisdag åkte jag och barnen till babyproffsen i Borås och köpte nya bilbarnstolar. Även om vi har en stor bil med 8 säten är de inte lätt att få plats. Får inte koppla ur airbagen.

Vi har ju haft 2 brio zento stolar ( bakåtvända ) och babyskyddet och en bältesstol ( Elias )
Och de gick bra. En zento längst bak till vänster och en i mitten mitten och babyskydd mitten vänster. På höger sida kan vi inte ha bakvända stolar för då kommer man inte in Länstidningen bak osv.
Nu när de var dags att byta stol för Theo blev de jobbigt. 2 zento stolar fick inte plats bredvid varandra i mitten, dem var för breda.

Så, babyproffsen Borås. Köpte 2st Axkid minikid som fick plats bredvid varandra utan problem.

"Problemet" var att han i butiken som skulle hjälpa mig att montera inte kunde.
När han satt in bägge stolarna sa han att dem satt godkänt.
( Enl honom går de inte att få en stol att sitta hårt för att sätet är mjukt ) Bullshit säger jag då. De går visst. När Bosse sätter in stolarna går de inte att rubba dem ( utan att ha låst stolen med fram stolen. )
Men jag tänkte att jaja han ska ju kunna detta och litade på honom.
När han gått tillbaka och jag skulle sätta in barnen så stötte jag till Liams stol och stolen lossnade.

Men HALLÅ!!! Hur i helvete är de möjligt att den suttit godkänt då? En stol ska inte röra sig när man tar i och ur ett barn. De är samma sak som att låta barnet sitta frammåt, skulle vi vart med i en krock skulle stolen lossat helt och skadat andra i bilen och Liam skulle inte överlevt.

De är skamligt att vissa som jobbar med sånt här inte har större kunskap.

Jag vet att jag kan vara lite överbeskyddande när de gäller barnen. Men säkerheten i bilen är ta mig tusan något av de viktigaste som finns.
Den kunskapen jag läst mig till/ lärt mig är för mig de viktigaste jag lärt mig. I en bil kan så mycket hända. Även om man själv kör lagligt och bra så vet du inte hur dina medtrafikanter beter sig i trafiken.

Men jag fick satt dit stolen själv efter lite våld och hjälp av Elias. Så nu åker barnen säkert igen




Kommentarer
Postat av: Lisa

Så sjukt! Tur att du lyckades få fast stolen själv!

2014-07-11 @ 10:37:50
URL: http://lamadjur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0