Vaniljhorn

Idag bakades de ännu mer kakor på em. De skulle bli vaniljhorn enl receptet, men när jag smakade på degen tyckte jag den var lite smaklös så de blev vaniljhorn med kanel :-)

200gram smör
5 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker

Blandas ihop till en smidig deg som får vila svalt en stund.

Enligt receptet skulle de bli ca 50st på en deg, men då hade man fått göra mini kakor. Jag gjorde dubbel deg och fick ut ca 70st (15gram deg/ kaka)

Rulla degen i handen till ca 8cm "stänger" och forma till "horn" U
Lägg på plåt och in i ugnen  ca 12 min 175 grader. 



Blanda socker och kanel efter smak som man sedan vänder kakorna i medans dem är varma så sockret fastnar.



De var svårt att vända kakorna i början, vänta en liten stund så dem hinner "stelna" lite men ändå är varm. Annars blir de såhär:


Halva kakor som inte är så trevliga att servera
( barnen tyckte de var kanon att några kakor gick sönder, för då fick dem ju smaka innan läggdags )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0