Middag / Kvällsmat

Ikväll blev de en enkel men otroligt god och mättande middag/ kvällsmat
 
Baconlindad grön sparris med avokado.
 
Jag tog 3 färska sparrisar och delade dem på mitten. För kokade dem någon minut innan jag lindade barje bit med bacon och stekte i smör.
Hade även en avocado till detta och de var verkligen mättande.
 
Tänkte gå in lite på näringen i livsmedlen jag äter. Tycker de är kul info att läsa. Vissa kommer jag även lägga ut här i omgångar.
Ni får även ursäkta om samma livsmedel kommer fler gånger, minnet sviktar emellanåt.
 
 Avocado innehåller gott om omättat fett, som har en gynnsam inverkan på blodfetter och blodtryck och därmed kan minska uppkomsten av hjärt-kärlsjukdom. Avocado innehåller också en hel del fibrer.

Välj helst avokado under vinterhalvåret, oktober-april, då den importeras från Medelhavsområdet. Övriga delar av året fraktas den med båt från andra kontinenter. Välj helst ekologisk avokado.

Avokado

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 701 kJ
Energi 168 kcal
Protein 2 g
Fett 15,3 g
Mättade fettsyror 1,8 g
Kolhydrater 4 g
Fibrer 3 g
C-vitamin 8 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 62 mcg
Järn 1,0 mg
Zink 0,4 mg
Kalcium 11 mg
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0